NOVINKY‎ > ‎

Recenzia knihy: Cesta ke štestí [14. dalajlama]

V rámci šírenia a podpory tibetskej kultúry sme sa rozhodli uverejňovať recenzie kníh vydávaných na Slovensku a v Českej republike s touto tematikou. Ide o knihy, ktoré sú dostupné na našom knižnom trhu. Prvou je recenzia knihy Cesta ke štestí (Pruvodce dobrým životem), ktorej autori sú Jeho svätosť 14. dalajlama a H.C. Cutler, M.D. (nakladatelství Pragma, 1999).

Základom tejto knihy sú záznamy rozhovorov amerického psychiatra Howarda Cutlera so súčasným štrnástym dalajlamom pôvodným menom Tändzin Gjamccho, ktoré sa uskutočnili v Arizone a v Indii. Kniha je rozdelená do niekoľkých kapitol a obsahuje množstvo výňatkov z verejných prednášok, ale aj súkromné rozhovory s dalajlamom.

Dalajlama v nej prezentuje svoje názory na možnosť každého z nás viesť šťastnejší život. Zaujímavé je sledovať konfrontáciu dvoch názorov – západného odborníka na psychiku a buddhistického kňaza. Prvotným cieľom psychiatra bolo vypočuť si dalajlamove názory na život a vytvoriť jednoduché pravidlá, ktorými by sa ľudia mohli riadiť v každodennom živote. Neskôr však pochopil, že dalajlamove názory tvoria ucelené paradigma a zahŕňajú množstvo detailov, odtieňov a zložitostí, ktoré sú súčasťou jeho celkovej filozofie života.

Kniha predstavuje dalajlamove názory, ktoré nie sú založené na slepej viere a náboženských dogmách, sú postavené na zdravom rozume a priamej skúsenosti. Dalajlama sa predstavuje ako duchovný a svetský vodca tibetského národa, ale aj ako človek, ktorý precestoval skoro celý svet. To mu umožnilo poznať množstvo kultúr a ľudí s najrôznejšími životnými osudmi. Jeho prístup k životu je realistický a zároveň optimistický.

Prvá kapitola prezentuje myšlienku práva jednotlivca na šťastie ako základ pre humánnejší svet. Pretože ten, kto je šťastný, je viac otvorený a praje šťastie aj ostatným.

Druhá kapitola s názvom „zdroje šťastia“ na rozdiel od všeobecne rozšírenej myšlienky, že šťastie závisí na vonkajších okolnostiach, opisuje fakt, že šťastie je skôr stav mysle. Náš vlastný pocit spokojnosti často záleží na tom, s kým sa porovnávame. Ak svoj plat porovnávam s viac úspešným kolegom, som nespokojný. Ak sa však porovnávam so švagrinou, ktorá zarába menej, som spokojnejšia.

Myšlienky sa často prelínajú so súčasnými poznatkami zo psychológie. Kapitoly ako vnútorná spokojnosť, zaobchádzanie s úzkosťou a budovanie sebaúcty sú názory, ktoré dnes prezentuje a vedecky dokladá psychologická veda.

Ďalšími kapitolami sú myšlienky o utrpení, súcite, prekonávaní prekážok a záverečné úvahy o duchovnom živote. Kniha obsahuje praktické rady pre každodenný život, no jej hlavná myšlienka je vyjadrená hneď v úvode, citátom „kéž se vám podaří nalézt štestí“.

Nina Chybíková